អម្ឫតក្សត្រី ម៉ុក
I‑ ជីវប្រវត្តិ
ក‑អំពីវង្សត្រកូល
លោក
ម៉ុក មានកំណើតនៅឧត្តុង្គ[1]
នារវាងទសវត្សទីសាមសិប (១៨៣០‑១៨៣៤)[2]នៃសតវត្សទី១៩ តែកន្លងមកមានការសិក្សាខ្លះបាន កំណត់ថា
លោកមានកំណើតនៅឆ្នាំ ១៨៤៦ ។ កាលបរិច្ឆេទនេះហាក់ដូច ជាមិនត្រឹមត្រូវទាល់តែសោះ
ដ្បិតអីប្រសិនជាលោកកើតនៅឆ្នាំ ១៨៤៦ មែន
គឺច្បាស់ជាមិនអាចមានសមត្ថភាពមកនិពន្ធរឿងទេវន្ទ[3]
ដែលជារឿង ល្បែងមួយ ដែលលោកបានទាញប្រភពចេញពីគម្ពីរបញ្ញាសជាតកបាន ឡើយ ព្រោះគិតត្រឹមឆ្នាំ
១៨៥៩ គឺលោកមានអាយុទើបតែ ១៣ ឆ្នាំ ប៉ុណ្ណោះ
។ បិតារបស់លោកធ្វើជាមន្ត្រីក្នុងព្រះបរមរាជវាំងរបស់ស្ដេចកែង ហ្វាអង្គដួងក្នុងចុងរាជ្យព្រះអង្គចន្ទ
ឬដើមរាជ្យមហាក្សត្រីអង្គម៉ី ។[4] ក្រោយ ពេលដែលមាតាបិតារបស់លោកត្រូវបានទ័ពយួនចាប់ជាឈ្លើយយកទៅ អណ្ណាមជាមួយបណ្ដារាស្ត្រដទៃទៀតនោះមក
លោកក៏បានក្លាយជាកុមារ កំព្រាមាតាបិតា
តាំងពីអាយុ ១១ឆ្នាំមក ។ ក្រោយមកក៏បានលោកគ្រូចៅអធិ ការវត្តគុក ព្រះនាម “អន” រើសយកទៅចិញ្ចឹមរក្សាថែ
និងឲ្យសិក្សារៀនសូត្រ ក្នុងវត្តនោះរៀងមក
។
ខ‑ ការសិក្សា
មានការដំណាលតៗគ្នាមកថា ម៉ុក
គឺជាកុមារមួយរូប ដែលមាន សេចក្ដីខិតខំប្រឹងប្រែងព្យាយាមណាស់នៅក្នុងការសិក្សារៀនសូត្រ
។ ទោះបី ជាមានការខ្វះខាតខាងផ្នែកសម្ភារៈសិក្សាក្ដី ក៏កុមារម៉ុកមិនដែលបោះបង់ ចោលការសិក្សារៀនសូត្រដែរ
ដ្បិតអីកុមារម៉ុកតែងតែយកធ្យូងមកសរសេរ លើបន្ទះក្ដារជំនួសដីស
យកពន្លឺភ្លើងចង្ក្រានដែលដាំតែប្រគេនលោកគ្រូធ្វើ ជាគ្រឿងបំភ្លឺនៅក្នុងការសិក្សារៀនសូត្រ
។ ដោយសារកាយវិការ និងសកម្ម ភាពយកចិត្តទុកដាក់សិក្សារៀនសូត្រនេះហើយ
រមែងធ្វើឲ្យលោកគ្រូចៅ អធិការ និងបណ្ដាសង្ឃទាំងឡាយតែងតែអាណិតស្រឡាញ់រាប់អានកុមារ ម៉ុកនេះជាខ្លាំង
។ ក្រោយមក កុមារ ម៉ុក ក៏បានបួសជាសាមណេរ នឹង ក្រោយមកទៀតជា ភិក្ខុភាវៈ ។
ភិក្ខុម៉ុកបានសិក្សាបួសរៀននៅវត្តក្នុង សំណាក់លោកគ្រូព្រះមហារាជធម្ម អន ។
នៅក្នុងភេទជាបព្វជិតនេះ ភិក្ខុ ម៉ុកកាន់តែយកចិត្តទុកដាក់នៅក្នុងការសិក្សារៀនសូត្រលើផ្នែកអក្សរសាស្ត្រជាតិ
ក៏ដូចជាពុទ្ធសាសនាយ៉ាងជ្រៅជ្រះថែមទៀតផង ។
គ‑ រូបសម្បត្តិ
និងសមត្ថភាព
ម៉ុកមានមាឌតូច
មានមុខខ្មូតដោយស្លាកស្នាមអុត ដ្បិតកាលពីកុមារ លោកបានកើតជំងឺអុតធំ ឯដៃក៏ក្រងែងទៀត
ប៉ុន្តែលោកមានសំឡេងពីរោះ ដោយចេះស្មូត្រធម៌អាថ៌នានា
និងចេះអានសាស្ត្រាកាព្យបែបបទគួរជាទី ពេញចិត្តនៃបណ្ដាអ្នកស្ដាប់ណាស់ ។ ជាងនេះទៅទៀត
លោកមានសមត្ថ ភាពនៅក្នុងការតែងពាក្យកាព្យបានភ្លាមៗ ដោយមិនចាំបាច់រកនឹកយូរនោះទេ
គឺអាចរកនឹកបានភ្លាមៗនៅគ្រប់ស្ថានការដែលលោកបានជួបប្រទះ ។
ឧទាហរណ៍ ៖
កំណាព្យមួយវគ្គដែលលោកសន្ធរលើកនិយាយទៅកាន់ចឹក អ្នកលក់ទាខ្វៃឲ្យប្រញាប់រៀបចំម្ហូបថ្វាយព្រះរាជាសោយភ្លាមថា
:
“ នែវើយអាចឹកឆាមួយកាក់ អាចឹកកន្ត្រា ក់បានសាច់ខ្វៃ អារខ្វាក់ហាន់ខ្វាប់សាប់ញ៉ាដៃ ចិនលៃឲ្យឆាប់ប្រញាប់ឆាន់”
។
ឃ‑
ការងារបម្រើរាជការ
បន្ទាប់ពីបានលាចាកសិក្ខាបទមកជាគ្រហស្ថវិញ
លោកគ្រូឧបជ្ឈាយ៍ ព្រះនាម អន បាននាំលោកទៅថ្វាយខ្លួនបម្រើសម្ដេចព្រះវររាជជននី ព្រះ កែវហ្វា
អង្គដួង ព្រះនាម “រស់” ដែលគង់បំពេញសីលទាននៅលើភ្នំព្រះរាជ ទ្រព្យ ។
សម្ដេចព្រះវររាជជននី ទ្រង់សព្វព្រះរាជហឫទ័យប្រោសប្រទាន គោរម្យងារ “អម្ឫតក្សត្រី”
ដល់លោក ។[5]
យើងដឹងថាលោកបានបំពេញ តួនាទីជាអ្នកនិពន្ធរឿងថ្វាយសម្ដេចព្រះវររាជជននី
ទៅតាមព្រះរាជតម្រិះ យល់ឃើញ និងសព្វព្រះរាជហឫទ័យរបស់ព្រះអង្គ ។ តាមរយៈការសិក្សា ស្រាវជ្រាវកន្លងមក
បានបង្ហាញថានៅក្នុងកំឡុងពេលដែលលោកគាល់ បម្រើ សម្ដេចព្រះវររាជជននី
លោកបានតែងរឿងទៅតាមការសព្វព្រះរាជ ហឫទ័យរបស់សម្ដេចព្រះវររាជជននីបាន
៣ រឿង[6]
គឺរឿងទេវន្ទ (ព.ស.២៤០២), រឿងរថសេន ឬពុទ្ធិសែន (ព.ស. ២៤០៤) និងរឿងសិង្ហនាថ
(ព.ស.២៤០៦) ។
ក្រោយពេលដែលសម្ដេចព្រះរាជជននី
“រស់” សោយទីវង្គតទៅ
លោកម៉ុកក៏បានចូលខ្លួនមកបម្រើរាជការថ្វាយព្រះករុណាព្រះបាទសម្ដេចព្រះនរោត្តមវិញ
ហើយព្រះករុណាសព្វព្រះរាជហឫទ័យប្រោសប្រទានឲ្យ លោកម៉ុកធ្វើការក្នុងក្រុមអាល័ក្ស[7] ។
ក្រោយមកទៀតដោយសារតែការយក ចិត្តទុកដាក់នៅក្នុងតួនាទីបម្រើរាជការ
ព្រះករុណាព្រះអង្គសព្វព្រះរាជ ហឫទ័យតម្លើងឋានៈលោកអាល័ក្ស
ម៉ុក ជា “ឧកញ៉ាសន្ធរវោហារ” ។
សូមបញ្ជាក់បន្ថែមថា
រាល់ព្រះរាជដំណើររបស់ព្រះនរោត្តម ព្រះអង្គ តែងប្រោសព្រះរាជទានឲ្យលោកសន្ធរហែហមតាមជានិច្ច ត្បិតព្រះអង្គសព្វ ព្រះរាជហឫទ័យលើសមត្ថភាព
និងសំនួនវោហារដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់របស់លោក សន្ធរម៉ុក
។
ក្រោយមកទៀតព្រះបាទនរោត្តម
ស្ដេចបានរៀបចំបង្កើតក្រុមអ្នក តែងព្រះរាជពង្សាវ
តារសម្រាប់ព្រះនគរឡើងវិញ ក្រោយពេលដែលគម្ពីរ ក្បួនខ្នាតទាំងឡាយ
ជាពិសេសគម្ពីរព្រះរាជពង្សាវតារប្រចាំព្រះនគរត្រូវ បានបង់ខ្ទេចខ្ទីដោយសារតែភ្លើងសង្គ្រាមកន្លងមកនោះ
។ សមាសភាពនៃ អ្នកតាក់តែងព្រះរាជពង្សាវតារនេះ
គឺមានសម្ដេចព្រះមហាសង្ឃរាជព្រះ នាម
ទៀង (១៨២៣‑១៩១៣), សម្ដេចព្រះសុគន្ធ ព្រះនាម ប៉ាន (១៨២៤‑១៨៩៤) និងឧកញ៉ាសន្ធរវោហារ
ម៉ុក ជាអ្នកចងក្រងនិពន្ធ ។
ង‑ អំពីគ្រួសារ
ភរិយារបស់លោកសន្ធរមាននាមថា
ជំទាវ “សម” ។ ឧកញ៉ាម៉ុកមាន បុត្រាបុត្រីសរុប
៥នាក់ គឺបុត្រា ៤នាក់ (ម៉ិល, ត្រចាត់, សំឱក, សំអែល)និងបុត្រី១នាក់ (នាងរំដេញ[8]) ។
បុត្រាបុត្រីរបស់លោកទាំងអស់សុទ្ធតែបានទទួលការអប់រំដូចៗគ្នា
ក្នុងនោះបុត្រារបស់លោកពីររូប គឺ ម៉ិល និងត្រចាត់ បានសិក្សារៀនសូត្រ រហូតបានចេញទៅបន្តការសិក្សានៅក្រុងបារីស៍
ប្រទេសបារាំងជាច្រើនឆ្នាំ ដោយលោក
ប៉ាវី បាននាំមកសិក្សានៅប្រទេសនេះរវាងគ.ស.
១៨៨៥ ។[9]
លុះត្រឡប់មកវិញ លោកម៉ិល បានចូលធ្វើការរាជការ ក្នុងឋានៈជា ចៅហ្វាយស្រុក,
ឯលោកត្រចាត់វិញ បានទៅធ្វើការនៅប្រទេសលាវ ហើយក៏បានទទួលមរណភាពក្នុងទីនោះទៅ ។
ចំណែកឯលោកសំឱក, សំអែល និងនាងរំដេញ បានរៀនសូត្រតែក្នុងប្រទេសខ្មែរនេះ មិនបានចេញ បន្តការសិក្សានៅបរទេសដូចលោកម៉ិល
និងត្រចាត់នោះទេ ។
លោកសំឱក
និងលោកសំអែល បានធ្វើជាគ្រូបង្រៀនទាំងពីរនាក់ ។ ចំពោះលោកសំឱកវិញ
ក្រៅពីកិច្ចការបង្រៀន លោកតែងឆ្លៀតឱកាសតាក់ តែងនិពន្ធអត្ថបទផ្សេងៗសម្រាប់ចុះនៅក្នុងសៀវភៅដែលផ្សាយចេញពីក្រសួងសិក្សាធិការ
ហើយលោកក៏បានចូលជាសមាជិកក្នុងការតែងសៀវភៅ សិក្សាទៀតផង ។[10]
រីឯនាងរំដេញវិញ បានទៅជាអ្នកម្នាងរបស់ព្រះអង្គ ម្ចាស់ នរោត្តម
ម៉ុនថុន្តណៃ ។
ច‑ អំពីមរណភាព
យោងតាមព្រះបន្ទូលរបស់ព្រះអង្គម្ចាស់នរោត្តម
ម៉ុងតាណា ដែល ត្រូវជាចៅទួតបង្កើតរបស់លោកសន្ធរម៉ុក
បានបញ្ជាក់ថា លោកសន្ធរម៉ុក បានទទួលអនិច្ចកម្មនៅរវាងឆ្នាំ
១៩០៨ ។[11]
II‑ ស្នាដៃ
តាមរយៈការសិក្សាស្រាវជ្រាវកន្លងមក
លោកសន្ធរម៉ុកបានបន្សល់ ទុកស្នាដៃច្រើន
តែយើងរកឃើញតែស្នាដៃមួយចំនួនប៉ុណ្ណោះ ដូចជា ៖
១‑ រឿងទុំទាវ (គ.ស.១៨៥៧)
២‑ រឿងទេវន្ទ (គ.ស.១៨៥៩)
៣‑ រឿងរថសេន ឬពុទ្ធិសែន (គ.ស.១៨៦១)
៤‑ រឿងសិង្ហនាថ (គ.ស.១៨៦៣)
៥‑ ល្បើករៃ និងស្រមោច (គ.ស.?)
៦‑ ល្បើកចចក (គ.ស.១៨៧៤)
៧‑ ព្រះរាជពង្សាវតារខ្មែរ (គ.ស.?)
រៀបរៀងដោយ ៖ សេង សុវណ្ណដារ៉ា
(រក្សាសិទ្ធិគ្រប់យ៉ាង)
ឯកសារពិគ្រោះ
១‑ឃីង ហុកឌី, មាលីបទអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរសតវត្សទី ១៩, បណ្ណាគារអង្គរ,
២០០៦ ។
២‑ឃីង ហុកឌី, អក្សរសិល្ប៍ខ្មែរសតវត្សទី ២០, កវីនិពន្ធ និងកម្រងអត្ថបទ,
បណ្ណាគារអង្គរ, ២០០៧ ។
៣‑ញ៉ុក ថែម, អារម្ភកថា និងរឿងទេវន្ទពាក្យកាព្យ លោកអម្ឫតក្សត្រី
ម៉ុក រៀបរៀងក្នុងរាជ្យព្រះករុណាព្រះបាទសម្ដេចព្រះ នរោត្តម, កម្ពុជសុរិយា, ១៩៥៧‑១៩៥៨
។
៤‑លី ធាមតេង, អក្សរសាស្ត្រខ្មែរ, ១៩៦០ ។
៥‑ឌឹក គាម, អ្នកនិពន្ធ ម៉ុក សំឱក, កម្ពុជសុរិយា, លេខ ៦, ១៩៧០
។
[1] តាមរយៈសៀវភៅអក្សរសាស្ត្រខ្មែរ
របស់លោកសាស្ត្រាចារ្យ លី ធាមតេង លោកបានសរសេរថា “សន្ធរម៉ុក
មានស្រុកកំណើតនៅក្នុងស្រុកសំរោងទង ខេត្តកំពង់ស្ពឺ” ។
[6]យើងរកឃើញឯកសាររឿងមានបញ្ជាក់ឈ្មោះអ្នកនិពន្ធ
និងពាក្យកំណត់សេចក្ដីរបស់ លោកតែក្នុងរឿងបី គត់
គឺរឿងទេវន្ទ តែងនៅព.ស. ២៤០២, រឿងពុទ្ធិសែន ឬរថសែន តែងនៅព.ស. ២៤០៤ និងរឿង រថសេន ឬពុទ្ធិសែន តែងនៅព.ស. ២៤០៤ ។
[8] នាងរំដេញនេះគឺជាមាតារបស់ព្រះអង្គម្ចាស់នរោត្តម
ម៉ុងតាណា ។ ព្រះបិតារបស់អ្នក អង្គម្ចាស់ម៉ុងតាណា ព្រះនាម នរោត្តម
ម៉ុនថុន្តណៃ ។ អ្នកអង្គម្ចាស់ម៉ុងតាណា គឺជាអតីត សេនាបតី, ទី
ក្រឡាហោមក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទសម្ដេចព្រះនរោត្តម សីហនុ ។
[9] លើកលែងតែនាងរំដេញចេញម្នាក់
ដែលមិនបានបន្តការសិក្សាឲ្យបានជ្រៅជ្រះដូចបងប្អូន ប្រុសរបស់នាង ត្បិតទំនៀមទម្លាប់ប្រពៃណីខ្មែរនៅមានឥទ្ធិពលគ្របលើស្ត្រីដដែល
តែ លោកម៉ុកក៏បានប្រឆាំងនឹងទស្សនៈទំនៀមទម្លាប់នេះដែរ
ដោយបានរៀបចំឲ្យនាងរំដេញ ជាកូនបានសិក្សាអក្សរខ្លះៗដែរ
ដើម្បីអាចអាន និងសរសេរអត្ថបទនានាបាន ។
[10] សូមអាន
ឌឹក គាម, “អ្នកនិពន្ធខ្មែរ ម៉ុក សំឱក”, ទស្សនាវដ្ដីកម្ពុជសុរិយា, លេខ ៦, ១៩៧០,
ទំព័រ ៦២៦‑៦៤៨
។ ឃីង ហុកឌី, “អក្សរសិល្ប៍ខ្មែរសតវត្សទី ២០, កវីនិពន្ធ និងកម្រងអត្ថបទ”, ភ្នំពេញ,
បណ្ណាគារអង្គរ, ២០០៧, ទំព័រ ៩៦‑១០៦ ។
No comments:
Post a Comment