បណ្ឌិត កោ
លោកសាស្ត្រាចារ្យ ញ៉ុក ថែម
នៅក្នុងអត្ថបទមួយរបស់លោកក្រោមចំណងជើងថា “ឯកសារ សាស្ត្រាស្លឹករឹត និងក្រាំងដែលមាននៅវិជ្ជាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ”
លោកបានធ្វើសេចក្ដីសង្កេតចំពោះអ្នកនិពន្ធរូបនេះថា «នាមរបស់កវីនេះមិនអាចយល់ច្បាស់លាស់ទេ
ព្រោះអត្ថបទដើមដែលបញ្ជាក់នាមរបស់លោកប្រើពាក្យបាលី ។ ប៉ុន្តែជាកំណាព្យខ្មែរដូច្នេះ :
“អហំកោនាមំ ចន្ទបត្តសម្មតោ នាមេរាជនោ
សន្មតិនាមហំ” ។ (ល្បងប្រែសម្រួល : ខ្ញុំឈ្មោះ កោ
សន្មតហៅចន្ទបត្ត)...ពីរឃ្លាទៀតមានន័យមិនសូវច្បាស់ ប្រហែលវិបត្តិដោយអក្ខរាវិរុទ្ធ
ដោយការចារចម្លងតៗគ្នា ។[1]
រីឯកាលបរិច្ឆេទនិពន្ធនៃរឿង “ជ័យទត្ត” វិញក៏មានវិបត្តិផងដែរ
ហើយលោកសាស្ត្រាចារ្យ ញ៉ុក ថែម បានធ្វើសេចក្ដីសង្កេតចំពោះកាលបរិច្ឆេទដូចតទៅ :
“កាលបរិច្ឆេទបញ្ជាក់អំពីថ្ងៃ ខែ ឆ្នាំ រដូវ គ្មានបញ្ហាទេ
ប៉ុន្តែត្រង់សករាជវិញមានបញ្ហាត្រូវយកមកដោះស្រាយបញ្ជាក់
ព្រោះអត្ថបទដើមក្នុងសាស្ត្រាស្លឹករឹកដូច្នេះ ។
“សុភមស្ដុ សួស្ដីស្រីសុ‑ ភមង្គលា
ជយជយោ វរោវរា វរកាព្យា
សាសព្វបរមត្ថ
។
ទៀងទុកតំណ ឯកអាសប្បនា សាក់ខាលនក្សត្រ
មាឃមាសពារពុធ ប្រាកដទៀងទាត់ ប្រាំបីរោជរត្ន
បវរសេដ្ឋោ
។”
ត្រង់ឃ្លា “ឯកអាសប្បនា” យើងគួរយល់ថា
កវីចង់បញ្ជាក់អំពីសករាជ តើសករាជអ្វី? តាមប្រពៃណីខ្មែរយើង កវី ឬអ្នកនិពន្ធអំពីបុរាណ
ក្នុងសម័យអង្គរក្ដី សម័យលង្វែកក្ដី សម័យខាងដើមនៃក្រុងឧដុង្គមានជ័យក្ដី
ច្រើនបញ្ជាក់អំពីមហាសករាជ ។ មហាសករាជនេះកើតក្រោយគ្រឹស្ដសករាជ ៧៨ឆ្នាំ ។
ដល់ចុងសម័យឧដុង្គនិងខាងដើមសម័យក្រុងភ្នំពេញយើងនេះ គេនិយមប្រើសករាជ ៣ គឺពុទ្ធសករាជ,
មហាសករាជ និងចុលសករាជ ឬសករាជណាមួយ ប៉ុន្តែក្នុងសម័យអាណានិគមនិយមបរទេស
គេនិយមប្រើតែគ្រឹស្ដសករាជមួយជាផ្លូវការទូទៅរហូតដល់សព្វថ្ងៃនេះ
ព្រោះសករាជនេះគេទុកដាក់ជាសករាជសាកលទៅហើយ
គេនិយមប្រើជាផ្លូវការទូទៅក្នុងរវាងអន្តរជាតិ ។
ត្រង់ឃ្លា “ទៀងទុកតំណ ឯកអាសប្បនា”
ចុងឃ្លាទីពីរមិនចាប់ចុងចួន នឹងចុងឃ្លាទីមួយទេ ។ ដូច្នេះត្រង់ឃ្លាទីពីរនេះគួរកែជា
“ឯកពាសប្ដឆ ឬឯកទ្វាសប្ដឆ” ទើបអាចចាប់ចុងចួនត្រង់ឃ្លាទី១ “ទៀងទុកតំណ”
បានត្រឹមត្រូវតាមច្បាប់កាព្យបទកាកគតិ ។ ឃ្លានេះមានន័យថា ១២៧៦ នៃម.ស. ត្រូវនឹងគ.ស.
១៣៥៤ ប៉ុន្តែកាលបរិច្ឆេទនេះហាក់ដូចជាវែងឆ្ងាយពេក?
ប្រសិនបើយើងយល់ថា
អ្នកចារចម្លងតៗគ្នាមកច្រឡំអក្សរ ឆ ជា ន ដូចចុងឃ្លានោះ គេអាចច្រឡំតួ ឆ ជា អ
វិញក៏បានដែរ ។ ដូច្នេះគួរជា “ឯកឆសប្ដឆ”អានថា (ឯក‑ឆ‑សាប់‑ឆ) មានន័យថា ម.ស. ១៦៧៦
ត្រូវនឹងគ.ស. ១៧៥៤ ។
យោបល់នេះជិតនឹងកាលបរិច្ឆេទនៃរឿងខ្យងស័ង្ខ
ដែលកវីបានបញ្ជាក់ថាក្នុងម.ស. ១៦៥១ គឺថារឿងជ័យទត្ត កើតក្រោយខ្យងស័ង្ខ ២៥ឆ្នាំ ។ ដូច្នេះគប្បីយល់ថា
រឿងនេះកើតឡើងចុងសម័យលង្វែក ឬខាងដើមសម័យឧដុង្គ ។”[2]
តាមរយៈទុនឯកសារសិក្សារបស់លោកសាស្ត្រចារ្យ
ញ៉ុក ថែម ខាងលើនេះនាំឲ្យយើងអាចកំណត់បានថា កវី‑និពន្ធរូបនេះមាននាមថា “កោ”
បាននិពន្ធរឿង “ជ័យទត្ត” នៅម.ស.១៦៧៦[3]
(ត្រូវនឹងគ.ស. ១៧៥៤ ។ កវី កោ ទំនងជាបានរស់នៅក្នុងរាជ្យព្រះបាទស្រីជ័យជេដ្ឋា
អង្គស្ងួន (១៧៤៩‑១៧៥៥), ព្រះបាទរាមាធិបតីទី៣ អង្គទង (១៧៥៦‑១៧៥៧),
ព្រះបាទនារាយណ៍រាជាទី២ អង្គតន់ (១៧៥៨‑១៧៧៥) ។ តាមកាលបរិច្ឆេទនិពន្ធនៃរឿង “ជ័យទត្ត”
នេះ លោកបានតាក់តែងរឿងនេះឡើងនៅក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទស្រីជ័យជេដ្ឋា អង្គស្ងួន (១៧៤៩‑១៧៥៥)
។
យើងសោកស្ដាយណាស់ដោយពុំអាចដឹងអំពីថ្ងៃ
ខែ ឆ្នាំកំណើត ទីកន្លែងកំណើត ក៏ដូចជាប្រវត្តិជីវភាពរស់នៅរបស់លោកផ្សេងៗទៀតជាដើម
ដោយយើងបានដឹងត្រឹមតែនាម និងគោរម្យងាររបស់លោកដែលមានលក្ខណៈមិនច្បាស់លាស់តែប៉ុណ្ណោះ ។
មាននាមថា “កោ” ដោយមានងារថា “ចន្ទបត្ត”(?) ។ តាមរយៈនាម និងងារនេះ
នាំឲ្យយើងសន្មតថា កវីរូបនេះមានភេទជាបុព្វជិត (ភេទជាសង្ឃ) នៅក្នុងសំណាក់ព្រះពុទ្ធសាសនា ។ កវី កោ
បានបួសរៀនអក្សរ លេខនព្វន្ត រៀនភាសាបាលី រៀនអានសាស្ត្រាជាដើមនៅវត្តអារាម
នាស្រុកកំណើតរបស់លោក រហូតមានចំណេះដឹងជ្រៅជ្រះលើផ្នែកភាសាបាលីនេះជាដើម
ហើយបានប្រែរឿង “ជ័យទត្ត” ពីជាតកបាលីមកជាខេមរភាសា ដោយតាក់តែងជាបទកំណាព្យយ៉ាងពីរោះរណ្ដំចិត្តទៀតផង
។
កវី កោ បាននិពន្ធរឿង “ជ័យទត្ត”
នៅថ្ងៃពុធ ៧រោច ខែមាឃ ឆ្នាំខាល នក្សត្រ ម.ស.១៦៧៦(ត្រូវនឹងគ.ស.១៧៥៤) ។
រឿងនេះតែងជាពាក្យកាព្យ ដោយប្រើបទ កាកគតិ, ពំនោល, ព្រហ្មគតិ និងភុង្គ លីលា ។ រឿងនេះស្រង់ប្រភពចេញពីគម្ពីរហារយជាតក
ឬ៥០០ជាតក៍ ។ ឯកសារស្លឹករឹតមាន ១០ខ្សែចប់ជុំជាតក ។
ឯកសារសារនេះនៅបណ្ណាល័យពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ ក្រុងភ្នំពេញ មាន៣គម្ពីរ
ដោយចុះលេខសាស្ត្រា ៣៦៣‑៣៦៤‑៣៦៥ ។[4]
ស្នាដៃរឿង “ជ័យទត្ត”
គប្បីយល់ថាជាមហាកាព្យមួយផងដែរក្នុងចំណោមស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ដទៃទៀត
ដូចជារឿងព្រះជិនវង្សជាដើម ។
ខាងក្រោមនេះជាសម្រង់ខ្លះៗនៃអត្ថបទផ្ដើម
និងបញ្ចប់នៃរឿង ៖
អត្ថបទផ្ដើម
: “បទកាកគតិ”
អហំវន្ទៈ អញ្ជលីយៈ
បគ្គយ្ហំ
សិរសាបណៈ សព្វញ្ញត្តំ បញ្ញាញាណំ
វនេនតោ
។ល។
កិរកាលវង្វេង ជាតិជាលង្វែង ខណ្ឌកប្បកំបាំង
យើងដឹងដោយដាន ញេយ្យញាណពុទ្ធំ ធម្មទេសនំ
គឺធម៌ទេស្នា
។
ពីពុទ្ធឱស្ឋឯង ប្រុះប្រាជ្ញាឈ្វេង ជុំជាតក៍អតីតា
បែរបើកបន្ទូល ដោយបូណ៌គាថា ប្រោសប្រស់អស់មហា
ជនជាតិទាំងឡាយ
។ល។
អត្ថបទបញ្ចប់ :
សរសើរកាលកំណើត ព្រះអង្គកើតដោយគន្លង
ហៅហារយជាតក៍ហោង យើងដឹងដោយព្រះគថា ។
និទាននេះរៀបរាប់ ចងជួបចាប់ដោយកាព្យា
ពីខ្សែប្រាំបួនប្រា‑ កដបរិបូណ៌បទបាលី ។
ប្រកបប្រាកដហោង ដោយទំនងព្រះគម្ពីរ
សំដែងជាអាទី ហៅខ្សែដប់គ្រប់ចប់ចែង
។[5]
រៀបរៀងចុះផ្សាយដោយ ៖ សេង សុវណ្ណដារ៉ា
(រក្សាសិទ្ធិគ្រប់យ៉ាង)
[1]
ញ៉ុក ថែម, ឯកសារសាស្ត្រាស្លឹករឹត
និងក្រាំងដែលមាននៅវិជ្ជាស្ថាននៃពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ, កម្ពុជសុរិយា, ១៩៦៥, លេខ ៨,
ទំព័រ ៨២៤ ។
[2]
ញ៉ុក ថែម, ឯកសារសាស្ត្រាស្លឹករឹត និងក្រាំងដែលមាននៅវិជ្ជាស្ថាននៃពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ,
កម្ពុជសុរិយា, ១៩៦៥, លេខ ៩, ទំព័រ ៨២៥‑៨២៦ ។
[4]
ញ៉ុក ថែម, ឯកសារសាស្ត្រាស្លឹករឹត
និងក្រាំងដែលមាននៅវិជ្ជាស្ថាននៃពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ, កម្ពុជសុរិយា, ១៩៦៥, លេខ ៩,
ទំព័រ ៨២៤‑៨២៥ ។
[5]
ញ៉ុក ថែម, ឯកសារសាស្ត្រាស្លឹករឹត
និងក្រាំងដែលមាននៅវិជ្ជាស្ថាននៃពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ, កម្ពុជសុរិយា, ១៩៦៥, លេខ៨,
ទំព័រ ៨២៦‑៨២៧ ។
No comments:
Post a Comment